Znikające branże. Nie takie wieczne te diamenty

Marylin Monroe śpiewała o tym, jak to diamenty są najlepszymi przyjaciółmi dziewczyny. W siódmej części przygód Bonda, diamenty były wieczne. Syn Lennona narysował swoją koleżankę Lucy, na niebie wśród diamentów i dostaliśmy wielki przebój Lucy in the Sky with Diamonds. Rihanna śpiewała, że jesteśmy piękni, jak diamenty na niebie. Wszystko to niestety przeminie, jak łzy w deszczu. Milenialsi bezlitośnie zabijają te najszlachetniejsze z kamieni szlachetnych.

Kiedyś było lepiej. Pierścionek zaręczynowy bez diamentu się nie liczył. Prezenty z okazji rocznicy ślubu też były dobrą okazją do wciśnięcia komuś kamyka. Ostrza wierteł – diament. Luksusowe torebki – wysadzane diamentami. Biżuteria – wszędzie diamenty. Komu to przeszkadzało? Wiadomo – młodym.

Dwudziestoparolatkowie nie upierają się, żeby pierścionki zaręczynowe ani biżuteria ogółem była z diamentami, im wystarczą podobnie wyglądające zamienniki albo inne, tańsze kamienie szlachetne. Wszystko to oczywiście dzieje się pod warunkiem, że milenialsi zdecydują się na zakup biżuterii. Bo młodzież teraz jest taka dziwna, że zamiast inwestować w pierścień, woli wyjechać w podróż, zainwestować w ekologiczny startup albo kupić nowego MacBooka. Status manifestują raczej nową torebką niż dwoma karatami. A jak już zdecydują się w końcu na zaręczyny zamiast konkubinatu, wybierają tańsze kamienie.

Statystyki mówią same za siebie. W roku 2016 sprzedawcy ze światowej stolicy diamentów, Antwerpii ogłosili, że średni poziom zysku dla transakcji waha się od 0,1 do 0,4 proc. Tak jakby nie za dobrze. Na domiar złego młode pokolenie przejmuje się etyczną stroną biznesu. I odkąd obejrzeli „Krwawy diament” z Leonardo di Caprio, zaczęli czepiać się takich detali, jak niewolnicza praca w kopalniach diamentów czy finansowanie konfliktów zbrojnych pieniędzmi z ich sprzedaży. Od tego niedaleko do dzieci-żołnierzy i krwawych rzezi w Afryce. Nagle okazało się, że młodzież nie dość, że interesuje się tym, co dzieje się na Czarnym Lądzie, to jeszcze się tym przejmuje. Branża diamentowa była bardzo zaskoczona tymi faktami.

No i wreszcie kwestia dochodów. Mówi się, że obecne pokolenie Amerykanów jest pierwszym w historii, które ma gorzej niż ich rodzice. Ci, którzy mieli szczęście trafić na studia, na rynek pracy trafiają zadłużeni pożyczkami studenckimi. Według ostatnich raportów Studentaid.ed.gov i National Student Loan Data System dotyczących pożyczek studenckich, 44,2 mln młodych Amerykanów jest zadłużonych łącznie na 1,48 biliona dolarów. Nie pomyliłem się, tłumacząc z angielskiego. To nie miliardy, to biliony dolarów. Ci, którzy studiów nie skończyli, długów nie mają. Tak samo, jak nie mają szans na dobrze płatną pracę. Dla tego pokolenia diamenty nie są przedmiotami żadnej potrzeby i jeżeli już na coś odkładają, to raczej na dom niż na kamyki.

A co u nas? Ostatni raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce edycja 2017” pokazuje, że krajowy rynek biżuterii jest wart 409 mln zł i regularnie rośnie. Przy czym napędzają go w większości najbogatsi. Milenialsów w Polsce diamenty nie interesują.

W sumie trudno im się dziwić, w końcu diament to taki bardziej sprasowany węgiel.


/
/artykul/3676/znikajace-branze-nie-takie-znowu-wieczne-diamenty

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.